lørdag 13. februar 2010

Margrete gjør ting hun ikke kan...


Rolig dag med store bakeplaner. Hva skjer så?

Joda, setter først en gjærdeig til kanelboller. Midt mellom heving og steiking bli middagen satt igang, og jeg syntes selv jeg hadde full kontroll.

Tidligere på dagen var innkjøpene til berlinerboller innkjøpt, og jeg har store forventninger...

Jeg satte dermed igang med berlinerbollebakst. Hva skjer? Det har ikke vært en sjel innom på en fredagskveld på år og dag og jeg aner fred og ingen fare. Idet jeg tenker dette ryr det inn med folk, midt oppi berlinerbollebakingen...

Det er første gang jeg baker de alene, og trenger da litt ro og fred, og ikke minst muligheten til å gjemme unna baksten før det kommer noen for å smake- om det skulle gå helt feil...!

Men det var det bare å glemme. Huset fullt av ungdommer som gledet seg på nystekte berlinerboller med sviskefyll. Etter ett par runder i frityrgryta skimtet jeg at noe var galt. Hva gjør en da? - Jo, jeg ringer til min mor! Hun kommer susende nedover og skjekker at baksten er som den skal være, ber meg heve de litt mer, og kritiserer samtidig sviskefyllet som jeg forøvrig var svært fornøyd med. Og jeg må si at de siste bollene ble akkurat som de min mor lager. Med mye folk og mye styr ble det ikke foto-tider for hverken kanelbollene eller berlinerbollene. Men det skal bli i neste runde:)



Håpløse tider for damen bak kamera...får ikke frem rett farge...Disse er også laget av babygarn, og er egentlig baby-lys-grønn....

God helg til alle sammen!

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar